Gurbuz Dogan Eksioglu - Bus station

 

- Чому ви вчора так кричали на свою дружину?
- Вона не хотіла сказати на що витратила гроші!

- А сьогодні чому ви на неї кричали?
- А сьогодні вона розповіла ...

Чи доводилося вам очікувати вертоліт в полі на морозному вітрі? В деякі райони Півночі взимку можна дістатися тільки цим видом транспорту і запізнення на пів-години прийнятно і зрозуміло, враховуючи довжину маршруту в добру сотню кілометрів. У той же час, намагаючись виїхати зі спального району міста у вечірній час, ви цілком можете провести на зупинці автобуса більше години і не дочекатися його ...

У цьому місяці в деяких містах країни вводиться система автоматизованої оплати проїзду. Реальне поліпшення якості пасажирських транспортних послуг є комплексним заходом, тому згадалося пропозицію власнику компанії, де я працював в якості програміста. Крім вирішення професійних завдань, мені настійно пропонувалося приносити нові ідеї. За неповні 10 років мало що змінилося у нас в плані інформування пасажирів на зупинках в масштабі міста. Тому пропоную вашій увазі чернетка проекту, який я тоді назвав Розподілена Автоматизована Система Контролю Громадського Наземного Транспорту (РАСКГНТ).

Наводжу його в трохи скороченому вигляді. Розглядайте цей матеріал як спробу коротко описати альтернативний підхід до пропонованого в той час методу централізованого управління в даній області. Глибоко цю тему я не розробляв і деякі концепції зараз би змінив, особливо в додатку до ідей Smart City. Але все ж, річка починається з потічків і буду радий, якщо хтось знайде тут пару добрих ідей і дійсно підійде до вирішення проблеми в стилі так модного тепер Agile, де людина на першому плані, а не стане примітивно освоювати грошові потоки, впроваджуючи дорогі рішення, які не відповідають рівню і якості послуги. Власне, тому я і вибрав такий епіграф до цієї статті.

Отже, мене цікавив економний підхід до комплексної реалізації проекту без шкоди надійності, інформативності і функціональності. Це, мабуть, найголовніше вимога, і навіть не по-причині фінансового стану нашої країни. Хоча люди мого віку напевно пам'ятають гасло "Економіка повинна бути економною" і персонажа Аркадія Райкіна, який пропонував прикріпити до ніг балерини динамо-машину, щоб вона могла давати струм в "недорозвинені райони". Ну а якщо без жартів, то про наслідки нашої недалекоглядної поведінки, включаючи бездумне пожирання ресурсів Землі, серйозні люди вже б'ють на сполох.

bus screen

 

 

Задавали ви собі питання про необхідність табло типу 'рядок, що біжить' на пасажирському транспортному засобі? Скільки коштує його виробництво, установка, обслуговування? Скільки енергетичних ресурсів воно споживає в масштабах міста? Наскільки воно інформативне для людини, яка не перебуває на зупинці?

Навряд-чи відмову від цього пристрою надуманою необхідності буде болісно сприйнято пасажирами.

 

РАСКГНТ передбачала можливою ​​установку компактного табло тільки в салоні транспортного засобу на маршрутах з підвищеною ймовірністю появи туристів. При цьому, потрібно також підтримувати міжнародну англійську мову (візуально і аудіо).

З іншого боку, інформаційні табло дійсно необхідні на зупинках транспорту.

station screen

І на центральних вулицях вони дійсно з'явилися. Дана фотографія зроблена в похмуру погоду з відстані 6-7 метрів. Якість зображення приблизно відповідає гостроті зору людини середнього віку.

Знову поставимо прості питання:

- яку інформацію ви бачите?
- яка інформативність (навіть не читабельність) і енергоємність цього табло?
- скільки коштує виробництво, установка, обслуговування в масштабах міста?
- наскільки універсальна ця конструкція в плані замовлення, ремонту, взаємозамінності вузлів? Наприклад, на віддаленій зупинці в спальному районі потрібно табло без карти, 'рядка, що біжить', і підтримує тільки один вид транспорту (автобус).

РАСКГНТ передбачала модульну реалізацію табло, правда з дещо ускладненою схемотехнікою (MCU + FPGA). В даний час бачиться достатнім застосування тільки одного копійчаного MCU в складі контролера, загальною вартістю ~ $ 20-30 (включаючи засоби бездротовоі комунікації) і до 4-х (відповідно до кількості типів наземного транспорту) знімних модулів відображення інформації. Модулі можуть підтримувати 'біжучі рядки' і кольорову графіку без додаткових MCU (все управління покладається на вищезгаданий контролер). Але це не представляється необхідним в такому обсязі для даного завдання. Необхідна інформативність може бути досягнута при вартості модуля $ 10-15.

При централізованому управлінні інформаційними табло, вихід з ладу сервера бази даних або апаратури доступу до мережі приводить до відмови всієї системи на рівні міста. Мабуть, беручи до-уваги можливість такої ситуації передбачалися оператори табло (наступне фото також з відкритих інтернет-джерел). Також необхідний штат обслуговуючого персоналу. Вкрай оптимістично припустимо, що один оператор зможе обслуговувати одночасно 10 табло і одного техніка-ремонтника досить на 50 табло (фахівці знають реальні цифри пропонованого в той час штатного розкладу).

operator

 

 

 

У місті де я живу більше 3000 зупинок. Виходить, що для підтримки системи є потреба у додатковому штат в (3000/10) + (3000/50) = 360 чоловік. Навіть якщо взяти середню зарплату зазначених фахівців $ 300, то щомісячні витрати міста тільки на оплату їх праці складуть $ 10800. При цьому, кожен оператор повинен бути забезпечений відповідним набором програмно-апаратних засобів. Судячи з кількості клавіатур і «мишей» на фотографії, оператор працює на двох ПК, плюс мобільний телефон для оперативного зв'язку з водіями транспортних засобів та ручної передачі команд і даних на Інформаційні Табло.

Звернемо ще раз увагу - система управління табло автоматизована і навряд чи передбачалися щоденні збої автоматики. Чим займаються спеціалізовані оператори коли система працює в штатному режимі?

Замість централізованого, РАСКГНТ базувалася на ідеї розподіленого управління і передбачала достатнім одного диспетчера Інформаційних Табло на все місто.

На закінчення кілька слів про електронні засоби оплати проїзду.

ticket machine2

З цієї фотографії видно, що передбачається використання безконтактних NFC-карт. Це прекрасна технологія, але, в минулому були відзначені атаки на них. Простіше кажучи, в годину пік, в тісному салоні транспортного засобу зловмисник міг отримати контроль над картою сусіда, якщо вона не поміщена в спеціальний чохол. Не всяка бабуся або дитина будуть слідувати цьому простому правилу.

Існує дуже економне рішення оплати проїзду за допомогою зчитування QR-коду. Але воно має на увазі наявність смартфона у пасажира і, зі зрозумілих причин, поки не дуже широко поширене.

Виходячи з міркувань захисту і вартості, для реалізації РАСКГНТ були обрані контактні картки (типу телефонних). При цьому, апаратура повинна бути максимально простою і захищеною від вандалізму. Досить одного кольорового світлодіода і голосового підтвердження оплати - загальна вартість виробу ~ $ 10. Для вирішення спірних питань передбачалося використання Контролера Транспортного Засобу, який в будь-якому випадку знаходиться у водія.

Основним призначенням пропонованого проекту було оперативне автоматичне оповіщення громадян на зупинках про очікуваний час приходу транспорту.

Додатково передбачалася підтримка:

Система повинна бути простий і недорогий в плані виробництва, впровадження та супроводу, а також зберігати життєздатність в разі відключення або виходу з ладу засобів контролю та управління з боку Транспортного Підприємства та/або Центральної служби Управління Міським Транспортом. Тобто Контролери Транспортних Засобів і Інформаційних Табло повинні автономно здійснювати необхідний сервіс пасажирів без втручання Центрів Управління.

Резюмуючи цю коротку преамбулу, можна стверджувати, що завдання не є понад складнім, і при дбайливому підході може бути вирішено скромними засобами. Передбачалося, що один "універсальний солдат" може розробити весь комплекс за 2 роки. Троє можуть осилити це за 1 рік.